Teams Communicatie bij veiligheidsregio’s hebben onvoldoende capaciteit
27 januari 2022
Uit onderzoek naar de organisatie van Communicatie bij veiligheidsregio’s blijkt dat 80% van de teams onvoldoende capaciteit heeft. Bij 70% is dat zelfs een structureel probleem. Aan het onderzoek deden 17 van de 25 veiligheidsregio’s in Nederland mee.
Het aantal fte’s voor Communicatie varieert van 2,6 tot 12 fte’s. Het aantal gemeenten dat de deelnemende veiligheidsregio’s bedienen varieert van 6 tot 24 gemeenten en het aantal inwoners van 340.000 tot 1.300.000. Als voornaamste oorzaak voor het gebrek aan capaciteit wordt genoemd dat de organisatie meer ondersteuning aan team Communicatie vraagt dan kan worden geleverd. Een van de respondenten uit het onderzoek zegt daarover:
“Ons team is al jaren structureel overbelast. De organisatie vraagt veel meer dan we kunnen leveren. Het gesprek daarover aangaan is lastig, het wordt al snel als gezeur gezien (…)”
Het kiezen van communicatieprioriteiten is niet eenduidig belegd
De bestuurlijke prioriteiten zijn voor 65% van de teams helder, de communicatieprioriteiten voor 47% van de teams. Het bepalen van de communicatieprioriteiten is niet eenduidig belegd. De teams maken deze zelf en betrekken daar vaak wel het managementteam (76%) of de directie bij (65%). Het bestuur wordt in slechts 12% van de gevallen benoemd.
Positie in de organisatie en rollen
De helft van de teams Communicatie is gepositioneerd bij Bedrijfsvoering en een kwart als stafafdeling. De klassieke functies en rollen zijn ruim vertegenwoordigd, zoals: communicatieadviseur (in alle teams), communicatiemedewerker (94%), woordvoerder (71%) en strateeg (71%). De online functies en rollen die vooral worden vervuld zijn die van online adviseur (59%), webredacteur (53%), webcare-medewerker (47%) en data-analist/omgevingsanalist (41%). Bijna de helft (47%) van de teams heeft een adviseur risico- en crisiscommunicatie.
Minder dan de helft van de veiligheidsregio’s heeft of krijgt een newsroom
Opvallend is dat minder dan de helft van de veiligheidsregio’s een newsroom heeft of binnenkort krijgt (30%) of hierover nadenkt (18%). Als belangrijkste taken voor de newsroom worden mediamonitoring en omgevingsanalyses genoemd.
Vergelijking met de organisatie van Communicatie bij gemeenten
In dezelfde periode werd dit onderzoek uitgevoerd onder teams Communicatie bij gemeenten. De resultaten vertonen opvallende overeenkomsten: ook bij de gemeenten geeft 80% van de teams Communicatie aan onderbezet te zijn en is dat in 70% van de gevallen een structureel probleem.
Meer informatie
Het onderzoek werd uitgevoerd in november 2021 door Renata Verloop Advies & Management en Pro Public - parallel aan het onderzoek naar de organisatie van Communicatie bij gemeenten. Respondenten van het onderzoek ontvangen de volledige rapportage. Andere belangstellenden kunnen voor meer informatie contact opnemen met Renata Verloop.
Dit nieuwsbericht (of delen daarvan) mogen worden overgenomen met bronvermelding:© 2021 Renata Verloop Advies & Management.